Weekly News

Stordalen digitaliserer landets største hotellkonsern

Hotellnæringen har de siste årene gjennomgått en dyptgripende omstilling på grunn av digitalisering og ny teknologi. Nå har Nordic Choice-konsernet etablerte egen avdeling for eksperimentering med nye hotellopplevelser.

– Digitaliseringen har gitt oss fantastiske nye verktøy for automatisering av oppgaver og kommunikasjon med gjestene våre. Det frigjør tid til menneskelig verdiskapning, som er grunnlaget for hele hotellbransjen, sier Petter Stordalen, eier av Nordic Choice Hotels, et hotellkonsern som inneholder kjedene Clarion Hotel, Quality Hotel og Comfort Hotel.
– Hotelldirektøren får tid til å styre driften og passe på at medarbeiderne har det bra, frokostverten får sørget for varm kaffe og baconlukt hver morgen, og renholderen får tid til å gjøre rommene skinnende rene. Digitalisering er fantastisk fordi det skaper så mange nye muligheter, men et veldrevet hotell er først og fremst avhengig av å ha dønn bra folk, sier han.

Stordalen foreller ivrig om hvordan hotellene bruker ny teknologi for å gi gjestene en enda bedre hotellopplevelse.
– For en gjest betyr det digitaliseringen enkelhet gjennom at utsjekk og betaling skjer automatisk når du går ut gjennom hotelldøra, og at den elektroniske kvitteringen ligger inne i Nordic Choice-appen før du får tenkt deg om, sier Stordalen.
– For en annen gjest betyr det at resepsjonisten hilser deg med fornavn, og at favorittvinen venter på rommet når du kommer opp. Teknologiske verktøy gir oss et hav av muligheter og vi skal utnytte alle – men vi skal gi gjestene valgmuligheter. De som virkelig vil ha digital service skal få det, sier han. 

Stordalen ønsker at de ansatte skal ha alle forutsetninger for å kunne gi gjestene den beste opplevelsen. Nå har han opprettet en egen avdeling for å sørge for at nye konsepter kan testes ut på en god måte for alle.
– Nordic Choice sin hovedressurs er menneskene som jobber i selskapet, og de skal ha fullt fokus på å levere gode opplevelser til gjestene ute på hotell. Samtidig har det aldri vært mer å hente på teknologiutvikling. Derfor opprettet vi en separat avdeling, eBerry, som jobber med blant annet teknologiutvikling, sier han og fortsetter:
– eBerry er vårt våpen for å skape verdens beste digitale gjestereise. Med full frihet kan de skape og teste nye ideer og løsninger uten at det må forankres i hele selskapet. Først når man vet om en løsning er vellykket tas den ut i organisasjonen. Til sammen gir dette hele Nordic Choice kraft, styrke og fleksibilitet i det spennende møtet med digitalisering.

Stordalen mener at mange er redde for å feile i møte med digitaliseringen.
– Frihet til å feile er helt avgjørende, og derfor har vi opprettet eBerry. Vi vil heller at de skal prøve 1 000 ting og skrote 999 enn at selskapet bruker tid og ressurser på å finne den ene perfekte løsningen som skal fikse alt. Det er viktig for meg at medarbeiderne føler de kan prøve ut nye ting. Bare sånn skapes virkelige fremskritt, sier han.

Han tror teknologi vil hjelpe oss med å skape stadig mer bærekraftige hotellprodukter.
– I fremtiden ønsker vi å gi gjestene enklere verktøy for å se og vurdere innsatsen vår. Jeg tror oppholdet kommer til å bli mer smidige å administrere fra mobilen, og at vi får se nye måter å prate med gjesten på, gjennom helt nye kommunikasjonsplattformer, sier han.
– Vi har allerede hatt forsøk med den stemmestyrte robot-conciergen Alexa på Clarion Hotel Amaranten. Målet er at vi skal vite hva gjesten trenger før de sier det til oss. Da kan man snakke om teknologi i servicens tjeneste, avslutter Stordalen.

Stordalen mener at mange nye arbeidsplasser vil skapes, til tross for økende grad av digitaliseringen.
– Digitalisering kan potensielt automatisere en del prosesser, slik at det frigjøres tid til andre, viktigere oppgaver. Jeg tror dette gjelder for arbeidsmarkedet generelt, og hotellbransjen spesielt. Hotellbransjen er og blir en menneskedrevet bransje, sier han.
– Verdiene som skapes på våre hoteller skapes først og fremst av menneskene som jobber der. Siden 1996 har Nordic Choice Hotels vokst i takt med digitaliseringens fremmarsj, fra 50 til 13 000 ansatte, og vi er ikke i nærheten av å stoppe der. Vi kommer til å trenge flere og flere folk i fremtiden, det kan du sitere meg på, sier Stordalen.

Fakta

Sammen med sin kone, Gunhild, står Petter Stordalen bak ”The Stordalen Foundation” som arbeider for et langsiktig og bärekraftig näringsliv.

Nordic Choice Hotels var den første hotellkjeden som iverksatte et forbud mot røyking

Hotellet serverer bare økologiske egg og økologisk kaffe

Samtlige hotell i kjeden er sertifiserte i samsvar med den internasjonale standarden ISO 14001

Share this article

Journalist

Ole Peter Galaasen

Related articles